Företagsutveckling
Har man tur går det bra för ens webbshop och slutligen hamnar man vid ett vägskäl: vilken slags utveckling ska företaget fokusera på?
Personalstyrkan
Är det dags att ta in fler personer i företaget? Väg kostnaden för en anställd gentemot hur mycket mer effektivt företag skulle bli. Om de går plus, minus noll är det kanske dags att anställa. Då behöver företaget bara få några fler kunder för att anställningen ska vara värt det.
Öppna fysisk butik
En fysisk butik ger dig två vägar till inkomster. De som gillar att strosa runt på stan och shoppa (och de är många!) väljer hellre att gå in i butiken och titta runt än att sitta framför datorn och leta. Självklart till kommer kostnader såsom hyra och man måste ha kassaregister. Det är en rolig expansion som kan betala av sig själv inom en snar framtid.
Större utbud
När företaget växer, vill man locka in ännu fler på sajten och att de som redan handlar alltid ska hitta fler saker som de vill köpa. Utbudet borde vara föränderligt och nya saker ska alltid tillkomma. Ett företag som får ökat kapital borde investera det i företaget för att ge dina kunder fler alternativ.
Annorlunda utbud
Ett annat sätt att utöka vad webbshoppen erbjuder är att dela upp shoppen i flera kategorier. Säljer du leksaker kan du gå vidare och börja erbjuda barnvagnar. Det är ett större beslut som kräver mer pengar. Ett stort och varierat utbud lockar mer kunder. Gärna ska ditt utbud följa med föräldrarna genom barnets alla åldrar. De kan återkomma till samma butik vare sig barnet är 1 eller 11 år.